Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

meine Freunde

27 Jan 2011

sy tidak sempurna

sy bukan seorang insan yg sempurna..
insan yg tiada cacat cela
insan yg mulia...

sepeti anda, sy juga insan lemah
yg tidak lepas dr melakukan kesilapan...
namun sy sedar yg kita perlu sgt2...
sentiasa berusaha untuk membaiki diri..

semester ni sy belajar subject ETHICS
sungguh luas ilmu ALLAH...
subjek ini banyak menyedarkan sy..
untuk lebih rasional..
lebih berfikiran terbuka..

p/s:bukalah mata untuk melihat dunia yg luas...jgn sempitkan minda anda dgn bersandarkan apa yg anda ketahui..percayalah..banyak lagi yg kita tak tahu..

cermin diri sendiri...

sy pernah berada dlm situasi x puas hati bila mendengar ayat dari seseorang..
she's free hair...
tapi bila ada yg menyebut pasal akhlak buruk..
dia menyalahkan mereka yg bertudung..
katanya

"alah,org pakai tudung pun bukan baik sangat..pakai tudung pun buat maksiat.nk sembunyi love bite"

sy rasa ayat ni sangat bersikap prejudis..
jgn disebabkan anda x nk pakai tudung,
anda nk menyalahkan org2 yg pakai tudung..

sy sendiri x mengetahui sebab2 mereka xnk bertudung..
sy tahu perkara ni memang x boleh dipaksa..
buat apa pakai tudung tp hati x ikhlas..
tp,jgn la cuba menarik org lain n memburuk-burukkan org pakai tudung..
biarpun dia berbuat dosa, sekurang-kurangnya dia masih punya kesedaran menutup aurat itu wajib disisi ISLAM...

sy tidak sedikit pun bermaksud mereka yg x bertudung itu jahat..
mereka yg x bertudung itu banyak maksiat..
tlg jgn salah faham..
yg isunya disini, sy cuma ingin memberi pendapat yg jgn lah disebabkan kita punya sebab kita tersendiri x nk bertudung,
kita memberi alasan yg bertudung pun melakukan dosa..

memang diakui, bertudung pun ada yg melakukan maksiat..
tp itu merupakan bukan alasan yg kukuh utk anda yg x nk bertudung..
bagaimana dgn org yg bertudung dan dia benar2 menjaga akidahnya..
sy x berkata yg sy ni perfect..
sy pun insan lemah..
namun tujuan tulisan ini hanya lah untuk membuka mata bahawa jgnla letak kesalahan kita dibahu org lain..


p/s:dah kalau diri x nk bertudung, jgn nk memburuk2 kan mereka yg bertudung..sekurangnya mereka punya kesedaran utk menutup aurat..kurangla sikit timbunan dosa nanti..

kita berbeza...

berfikir secara waras juga berfikir secara rasional...
perkara ni banyak buat saya tertanya2..
masyarakat selalu memandang serong kepada org yg lain dr org lain
kenapa?
salah ke jadi lain dari yg lain..
adakah bermakna bila org tu lain dari kita, dia x elok??

saya benci sangat org yg prejudis..
org yg suka mengatakan org lain salah, n dia lah yg betul....
selagi anda x pernah keliling satu dunia,
tak pernah berada di banyak tempat..
jgn cepat buat kesimpulan...

contohnya bila ditawarkan kerja diluar negara...
pagi diaorg kerja n produce high quality work..
mlm diaorg pegi pub, minum arak n dll..
adakah itu bermakna mereka org jahat????

buka lah mata..luaskan minda..
my discussion is not on religion..
but on the people judgement..

knp kita slalu sgt merasakan diri kita sahaja yang betul...
sedangkan kita pun insan lemah ada kekurangan sendiri..


p/s:jgnlah menyalahkan org lain bila mereka tidak sama dengan anda..tak bermakna bila mereka tak sama dengan kita,mereka tu org yg tak beretika,x bermoral n teruk..

3 Jan 2011

SEM 4

sebelum tiba di Kedah pelbagai dugaan sy kena tempuh..


start dengan menunggu bas dari pukul 9 pg hingga 2 ptg

dahla mai lambat, pecah pulak tayar bas dekat tasik banding..

punya la menunggu bas untuk dibaiki

pukul 10 malam baru bas meneruskan perjalanan

sampai kedah dah 1 pg

sepatutnya sampai 4 ptg lg



nk dijadikan cerita rumah kawan yg ditumpang plak masuk pencuri

masa u-turn nk ambik dia, berkejaran plak dgn mat2 rempit...

memang cuak abis la...

next day buat repot polis..




new sem begin

aduyai..kepenatan dah terasa even di kelas pertama

dah melambak keje yg diberi

PENAT LA!!!!!





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...